25mm f/0.95 – Mitakon kontra Voigtlander

Facebook
Twitter
Google+
YOUTUBE

Dzisiaj mamy dla was porównanie dwóch obiektywów – jeden jest już na rynku od paru lat, drugi to nowość. Porównanie wyszło o tyle naturalnie, że oba obiektywy mają identyczną ogniskową i maksymalne otwarcie przesłony. Mamy do czynienia jednak z dwiema różnymi konstrukcjami, które mimo, że stosują ten sam bagnet (Micro 4/3) to są na tyle różne, że tylny dekielek Voigtlandera nie daje się założyć na Mitakona z powodu mocno wysuniętej tylnej soczewki. Domyślamy się, że to właśnie dzięki umieszczeniu układu optycznego bliżej matrycy inżynierom Mitakona udało się zminiaturyzować jego korpus i obniżyć wagę w stosunku do konkurencyjnej Japońskiej konstrukcji. To nie koniec różnic, bo nowa dwudziestka piątka jest prawie trzykrotnie tańsza – zobaczmy zatem jak wypada porównanie.

^DF3A9D2FE3488188B5AC165DCC229D63424000B5944B4A8801^pimgpsh_fullsize_distra
od lewej: Mitakon 25mm f/0.95, Voigtlander 25mm f/0.95

crop 100% przy otwartej przesłonie – porównanie centrum kadru

wszystkie zdjęcia do pobrania w pełnej rozdzielczości pobierz

PA010005mit

Każda para kadrów była rejestrowana w małym odstępie czasowym bez zmiany parametrów, a aparat był ustawiony w pełni manualnie i spoczywał na statywie. Poniżej zdjęcia – każde w lewym dolnym rogu zostało oznaczone.

zdjęcia poniżej zostały zrobione przy przesłonie f/0.95
OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA
zdjęcia poniżej zostały zrobione przy przesłonie f/1.4
OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA
zdjęcia poniżej zostały zrobione przy przesłonie f/5.6
OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Pierwszym i największym zaskoczeniem było dla nas, że Mitakon lepiej radzi sobie z korekcją aberracji chromatycznych na przesłonie f/0.95. Ostrość na maksymalnym otworze względnym również wygląda podobnie, ale obrazek z Mitakona jest minimalnie ciemniejszy, więc nie wykluczone, że f/0.95 to na przykład f/1.05. Obraz z Mitakona jest cieplejszy, ale różnica jest nieznaczna i łatwa do skorygowania. Spodziewaliśmy się, że obrazek z tych dwóch obiektywów będzie jakościowo zupełnie inny, ale okazało się inaczej. Miatkon jest nie tylko budżetowym zaminnikiem, ale też bardzo mocnym konkurentem.

Poniżej więcej przykładów zdjęć z Mitakona. Znakomita jasność pozwoliła mi bez problemu robić nocne zdjęcia z ręki przy czułości ISO800-1600.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA