Dzisiaj mamy dla was porównanie dwóch obiektywów – jeden jest już na rynku od paru lat, drugi to nowość. Porównanie wyszło o tyle naturalnie, że oba obiektywy mają identyczną ogniskową i maksymalne otwarcie przesłony. Mamy do czynienia jednak z dwiema różnymi konstrukcjami, które mimo, że stosują ten sam bagnet (Micro 4/3) to są na tyle różne, że tylny dekielek Voigtlandera nie daje się założyć na Mitakona z powodu mocno wysuniętej tylnej soczewki. Domyślamy się, że to właśnie dzięki umieszczeniu układu optycznego bliżej matrycy inżynierom Mitakona udało się zminiaturyzować jego korpus i obniżyć wagę w stosunku do konkurencyjnej Japońskiej konstrukcji. To nie koniec różnic, bo nowa dwudziestka piątka jest prawie trzykrotnie tańsza – zobaczmy zatem jak wypada porównanie.
od lewej: Mitakon 25mm f/0.95, Voigtlander 25mm f/0.95
crop 100% przy otwartej przesłonie – porównanie centrum kadru
wszystkie zdjęcia do pobrania w pełnej rozdzielczości pobierz
Każda para kadrów była rejestrowana w małym odstępie czasowym bez zmiany parametrów, a aparat był ustawiony w pełni manualnie i spoczywał na statywie. Poniżej zdjęcia – każde w lewym dolnym rogu zostało oznaczone.
zdjęcia poniżej zostały zrobione przy przesłonie f/0.95
zdjęcia poniżej zostały zrobione przy przesłonie f/1.4
zdjęcia poniżej zostały zrobione przy przesłonie f/5.6
Pierwszym i największym zaskoczeniem było dla nas, że Mitakon lepiej radzi sobie z korekcją aberracji chromatycznych na przesłonie f/0.95. Ostrość na maksymalnym otworze względnym również wygląda podobnie, ale obrazek z Mitakona jest minimalnie ciemniejszy, więc nie wykluczone, że f/0.95 to na przykład f/1.05. Obraz z Mitakona jest cieplejszy, ale różnica jest nieznaczna i łatwa do skorygowania. Spodziewaliśmy się, że obrazek z tych dwóch obiektywów będzie jakościowo zupełnie inny, ale okazało się inaczej. Miatkon jest nie tylko budżetowym zaminnikiem, ale też bardzo mocnym konkurentem.
Poniżej więcej przykładów zdjęć z Mitakona. Znakomita jasność pozwoliła mi bez problemu robić nocne zdjęcia z ręki przy czułości ISO800-1600.