Samyang 21mm f/1.4 do pełnej klatki?

Facebook
Twitter
Google+
YOUTUBE

Rzadko zdarza się, żeby klienci dostawali znacząco więcej niż deklaruje producent, ale czasem takie szczęśliwe wypadki przy pracy zdarzają się. Znanym przykładem jest Nikkor G 35mm f/1.8, który mimo iż dedykowany jest tylko do modeli z cropem, to cieszy się popularnością wśród użytkowników Nikonów z pełną klatką. Pole obrazowania tego obiektywu jest na tyle duże, że radzi sobie bez mała z pokryciem sensorów FF. Tak jest również w przypadku Samyanga 21mm f/1.4. To bardzo jasny szeroki kąt w kompaktowej obudowie. Kiedy spróbowałem podpiąć ten obiektyw pod Sony A7 (zupełnie przez przypadek miałem przy sobie tylko ten aparat) to ku mojemu wielkiemu zdziwieniu na brzegach kadru zobaczyłem tylko małą miękką winietę. Konstrukcje do aparatów z matrycami APSC są przeważnie mniejsze i tańsze od obiektywów pełnoklatkowych, a w tym konkretnym przypadku (seria A7) nie ma zbyt wielkiego wyboru jasnych szkieł szerokokątnych, a już na pewno nie w tym przedziale cenowym. Nie twierdzimy, że to rozwiązanie idealne, ale dla posiadacza NEXa i A7 zdecydowanie warte rozważenia.

Poniżej zdjęcia z pełnej klatki przy przesłonie f/1.4 oraz f/11. W tym pierwszym przykładzie winieta jest nieco większa i bardziej miękka, w drugim mniejsza, ale znacznie twardsza. Przypominamy, że wszystkie zdjęcia tradycyjnie dostępne w pełnej rozdzielczości na naszym flickr

DSC02012
f/1.4
DSC02010
f/11

W obu przypadkach crop 5:4 zupełnie usuwa brzegi z mocną winietą (Pozostaje bardzo delikatna winieta, którą bardzo prosto usuniemy w programie graficznym. Na potrzeby testu celowo tego nie robiliśmy), a ostrość na krawędziach tak dociętego kadru jest nadal na bardzo dobrym poziomie. Poniżej pare przykładów takich zdjęć. 21mm przy pełnej klatce to już imponujący szeroki kąt, ale duży otwór względny pomoże nam nawet przy tej ogniskowej uzyskać małą głębię ostrości jeśli nasz obiekt będzie odpowiednio blisko.

DSC01953
f/1.4 – nocne zdjęcia z ręki nie stanowią problemu. (Ostrość na znak w centrum)
DSC01977
f/8
DSC01992
f/11
DSC01993
f/11
DSC01995
f/11
DSC02004
f/11
DSC02005
f/11
DSC02007
f/1.4DSC02020
f/1.4

Obiektyw przetestowałem też na Sony A3000, który z obrazka APSC wyciąga aż 20 Mpix (Sony A7 po croppie APSC to  tylko 10 Mpix). Obiektyw nadal jest bardzo ostry od centrum, aż po krawędzie.

DSC04858
f/1.4
DSC04871
f/1.4
DSC04873
f/1.4 – polecamy sprawdzenie tego zdjęcia w pełnej rozdzielczości
DSC04876
f/1.4
DSC04881
f/4
DSC04886
f/1.4

 Wszystkie zdjęcia zostały zapisane przez aparat w formacie ARW (RAW Sony), a następnie wywołane w Adobe Camera RAW przy standardowym wyostrzaniu (25),  BEZ korekcji aberracji chromatycznej i BEZ korekcji winiety.