W dzisiejszym wpisie opiszemy obiektyw nie do końca typowy. Żyjemy w ciągłym wyścigu producentów na jak najjaśniejszy obiektyw, więc dla niektórych zdziwieniem może być, że obiektyw z przesłoną f/4 może spełniać swoje zadanie bardzo dobrze. Mowa tutaj o obiektywie Voigtlander COLOR-SKOPAR 21mm f/4. Bardzo lubimy Voigtlandera, bo tworzy on produkty szyte na miarę. W bardzo zróżnicowanej ofercie znaleźć można jasny obiektyw szerokokątny o jasności f/1.8 jak i ten, o którym piszemy dzisiaj o jasności f/4 (oba o ogniskowej 21mm i z mocowaniem Leica M/Voigtlander VM). Ten drugi kosztuje ponad połowę mniej, ale kiedy dokładnie taka oszczędność wyjdzie nam na dobre? Fotograf reportażu pewnie wybierze jaśniejszy obiektyw, ale jeśli fotografujemy krajobraz, architekturę, duże przestrzenie i zależy nam na dużej głębi to COLOR-SKOPAR zdecydowanie spełni nasze oczekiwania, a nawet mile zaskoczy.
Podstawowa zaleta tej konstrukcji to kompaktowość (nieznacznie większy od piłki golfowej, waga: 136 g) – nie wpływa ona jednak negatywnie na obrazowanie. Jest to obiektyw, który ma bardzo małą dystorsję, aberrację chromatyczną i prawie nie flaruje. Sama nazwa daje nam do zrozumienia, że odwzorowanie kolorów jest na wysokim poziomie. Sprawdziliśmy czy rzeczywiście tak jest – poniżej zdjęcia przykładowe. Tradycyjnie też do pobrania w pełnej rozdzielczości: pobierz
Zestaw testowy: Sony A7 + Adapter Voigtlander VM-SonyE + Voigtlander Color-Skopar 21mm f/4. Zdjęcia były wywołane z RAWów za pomocą programu Adobe Camera Raw. Dystorsja, aberracja chromatyczna i naturalna winieta nie były korygowane.
W przypadku zdjęć pod światło na otwartej przesłonie ciężko jest złapać jakąkolwiek flarę. Ostrość na bujną roślinność na pierwszym planie.
f/4
f/4
f/4
Ubytek światła przy krawędziach obrazu jest znaczny, ale tą wadę posiadają w większym lub mniejszym stopniu wszystkie obiektywy szerokokątne. Na szczęście z łatwością skorygujemy ją w programie do edycji zdjęć. Na potrzeby zdjęć przykładowych celowo tego nie robiliśmy.
f/8
f/8
f/8
W ciemnych wnętrzach tego obiektywu użyjemy bez problemu. Obiektywy szerokokątne posiadają tą zalatę, że przy ich użyciu możemy utrzymać z ręki dużo dłuższe czasy. 1/20s nie powinna sprawić problemu, 1/40s daje nam już pewność.
f/5.6
f/5.6
Kolejne zdjęcia: przysłony w zakresie f/5.6-f/11
Bardzo niewielkie zniekształcenia sprawiają, że Color-Skopar jest idealny do fotografii krajobrazu.