Podstawy: Wybór Statywu

Facebook
Twitter
Google+
YOUTUBE

Pytania zadawane przez naszych klientów często dotyczą doboru statywu, a zdecydowanie najczęściej pojawia się pytanie czy dany aparat będzie pasował do danego statywu. Na szczęście jest to jeden z aspektów w sprzęcie fotograficznym zdominowany uniwersalnymi rozwiązaniami. Praktycznie wszystkie aparaty wyprodukowane w ciągu ostatnich kilku dekad mają pod spodem mocowanie statywowe 1000x800,nw,foxfoto,dsc028251/4″ (cala) i praktycznie wszystkie statywy korzystają z tego mocowania. Łatwo więc wywnioskować, że właściwie każdy aparat będzie współpracował z każdym statywem. I rzeczywiście na naszym statywie Camrock TC63 postawimy zarówno profesjonalnego Canona 5D, amatorskiego Nikona D5000 jak i kompaktowego Samsunga WB500. Omówię w takim razie nieliczne wyjątki i podpowiem na co warto zwrócić uwagę kupując statyw.

Oprócz gwintu 1/4″ czasem spotkamy się jeszcze z gwintem 3/8″ i prawie zupełnie wymarłym już gwintem 1/2″, o którym nie będziemy pisać, ale występuje on czasem jako ciekawostka – jeśli na przykład kupimy aparat z roku 1908 może on nie pasować do naszego statywu. Rozmiar 3/8″ jest natomiast całkiem popularny, ale nie w aparatach. Taki rozmiar gwintu najczęściej łączy nogi statywu z głowicą, chociaż w monopodach i małych statywach zdarza się, że jest to rozmiar 1/4″.

W sprzedaży występują adaptery z 3/8″ na 1/4″ oraz 1/2″ na 3/8″. Pozwolą one odpowiednio zamocować głowicę statywową 3/8″ na monopodzie z gwintem 1/4″, lub w drugim przypadku bardzo stary aparat na nowoczesnym statywie.


od lewej: szybkozłączka z gwintem 1/4″ i kolumna centralna statywu z gwintem 3/8″ z bliska

Jeśli każdy statyw pasuje do każdego aparatu, to może do mojej ciężkiej pełnoklatkowej lustrzanki wystarczy statyw za 60 zł? Niestety to nieprawda, kupując statyw warto zwrócić uwagę na jego maksymalny udźwig i porównać z ciężarem aparatu + obiektywu, który ma utrzymać. Tani statyw może świetnie sprawdzić się z kompaktem, ale jeśli ktoś jest użytkownikiem Nikona D800 to polecę mu zainwestowanie w coś droższego. Statyw musi być stabilny nawet pod obciążeniem i na wietrze.

Decydując się na droższy statyw, będziemy mogli zadecydować też o dodatkowej funkcjonalności. I tak np. jeśli statyw ma służyć do fotografii makro to nieoceniona okaże się odwracana kolumna centralna. Możliwość wymiany głowic sprawi, że 1 statyw znajdzie z powodzeniem zastosowanie np. w fotografii makro (z głowicą kulową) lub w krajobrazie z (głowicą 3D). Sposób blokowania rozsuwanych sekcji nóg również powinien być brany pod uwagę, żeby dobrać statyw najwygodniejszy dla właściciela. Nie należy zapominać też o maksymalnej wysokości roboczej statywu, ani o tym czy statyw/głowica posiada wbudowane poziomice. Jeden z najważniejszych, podstawowych aspektów wygody użytkowania to szybkozłączka. Jest to element statywu/głowicy, który ułatwia szybkie zakładanie i zdejmowanie aparatu. To rozwiązanie jest bardzo popularne i sprawia, że nie musimy za każdym razem dokręcać i odkręcać śruby, żeby zamocować aparat na statywie. Najtańsze statywy mogą tej funkcjonalności nie posiadać.

Popularnym rozwiązaniem jest umieszczanie u podstawy kolumny centralnej haka. Podczas silnego wiatru można na nim zawiesić np torbę od aparatu. Pozwala to skutecznie ustabilizować statyw który jest zbyt lekki w takiej sytuacji. Na ten detal warto zwrócić uwagę podczas kupna.


od lewej: głowica 3D, głowica wideo, głowica kulowa, głowica „joystick”

Jeśli statyw wyposażony jest w wymienne głowice to warto wiedzieć, że jest ich wiele rodzajów. Do fotografii krajobrazu i architektury polecamy głowice 3D, pozwalają one na niezależne ustawianie każdej osi, a tym samym bardzo dokładne wypoziomowanie korpusu aparatu. Głowice wideo posiadają jedną długą rączkę, która pozwala wygodnie prowadzić aparat w górę/dół oraz na lewo/prawo. Głowice kulowe oraz typu joystick pozwalają bardzo szybko zmienić pozycję aparatu we wszystkich trzech płaszczyznach. Takie rozwiązanie może być niezastąpione np. w fotografii portretowej. Taka kategoryzacja nie jest jednak definitywna. Pamiętajmy, że wszystko zależy od przyzwyczajeń i potrzeb fotografa. Dlatego przed kupnem zachęcamy do oglądania i testowania naszych produktów.

Jeśli posiadamy naprawdę drobny aparat, lub kamerę sportową też znajdziemy coś dla siebie. Dostępne są też holdery, które pozwolą zamocować na standardowym statywie fotograficznym telefon komórkowy. Producenci prześcigają się w wymyślaniu poręcznych mini statywów, które z łatwością mieszczą się do plecaka. W sprzedaży znajduje się nawet produkt, który mieści się w całości w dłoni. Jest to statyw butelkowy – wystarczy nakręcić go na butelkę PET wypełnioną piaskiem lub wodą. (prawo)

Firma Fotopro ma w ofercie elastyczny trójnóg, który jest o tyle ciekawy, że można go zamocować na szybie przy pomocy przyssawek. W komplecie ma również zwykłe nóżki i kółka. (dół)

DSC08339
Zapraszamy do obejrzenia szerszej oferty statywów: www

W razie jakichkolwiek pytań, służymy pomocą.